Ze noemen ons klanten maar behandelen ons als honden

Ombudsman Rotterdam: ‘Tegenprestatie Pieter is geen maatwerk’

We nemen contact op met de Ombudsman in Rotterdam over de tegenprestatie van Pieter Wondergem. Pieter is een 60-jarige bijstandsgerechtigde die papier moet prikken om bijstand te krijgen. Voor ons dossier Sociale Dienst liepen we een morgen met hem mee. Tijdens het prikken in Rotterdam vertelt Pieter wat hij er van leert: ‘Volstrekt niets’.

De Rotterdamse ombudsman, mr. Anne Mieke Zwaneveld, vraagt zich af in hoeverre papier prikken Pieter helpt bij het vinden van een nieuwe baan. Terwijl dat juist de bedoeling is van de tegenprestatie in de bijstand. De Ombudsman vindt bovendien dat de tegenprestatie van Pieter geen recht doet aan het individu. ‘Ik weet dat voor sommige mensen papier prikken een goed re-integratieproject is. Maar ik pleit voor maatwerk en dat lijkt me bij Pieter niet het geval’, laat Zwaneveld ons weten.

‘Een van de vele voorbeelden’

De ombudsman deed dit jaar uitgebreid onderzoek naar de tegenprestaties in de bijstand. Sinds 1 januari van dit jaar zijn die door de nieuwe Participatiewet verplicht gesteld. Er komen, ook bij de Ombudsman in Rotterdam, veel klachten binnen over de nieuwe wettelijke maatregel.

Zij noemt het verhaal van Pieter ‘één van de vele voorbeelden’ van niet passend verplicht werk in de bijstand. We komen binnenkort met een uitgebreid interview van mevrouw Zwaneveld.

Heeft u tips over tegenprestaties? Weet u meer over de kosten van deze re-integratieprojecten? Mail de redactie:demonitor@kro-ncrv.nl

Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Facebook0Share on Tumblr0Share on Google+0Pin on Pinterest0Email this to someonePrint this page

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *