Ze noemen ons klanten maar behandelen ons als honden

Ombudsman Rotterdam: Tegenprestatie gaat in meer gemeenten verkeerd

We ontmoeten de Ombudsman Rotterdam voor het dossier Sociale Dienst. Mr. Anne Mieke Zwaneveld is kritisch over de tegenprestaties die de gemeente Rotterdam heeft ingevoerd voor bijstandsgerechtigden.

Afgelopen mei kwam de Ombudsman met een onderzoek naar de klachten over het verplichte werk. De conclusie was dat er te weinig maatwerk wordt geboden. En dat blijkt nog steeds het probleem. Vijftien weken papier prikken, zoals de 60-jarige Pieter Wondergem doet, vergroot volgens de Ombudsman de kans op een baan niet.

Volgens de Ombudsman moet de tegenprestatie meer aansluiten bij de werkervaring en persoonlijke situatie van de uitkeringsgerechtigden.

De tegenprestatie in Rotterdam wordt door steeds meer gemeenten als model gezien, zegt Anne Mieke Zwaneveld. En dat terwijl veel Rotterdamse uitkeringsgerechtigden geen kans hebben op een nieuwe baan door zulke werktrajecten.

In de bijstand en moet je ook een tegenprestatie leveren?

Bron: http://demonitor.ncrv.nl/sociale-dienst/ombudsman-rotterdam-tegenprestatie-gaat-in-meer-gemeenten-verkeerd

Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Facebook0Share on Tumblr0Share on Google+0Pin on Pinterest0Email this to someonePrint this page

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *