Ze noemen ons klanten maar behandelen ons als honden

Kiespijn of niet: Huisbezoek gaat voor

Mark Hüsen, bijstand advocaat.

Mark Hüsen

Een Rotterdamse bijstandsgerechtigde moet bij de dienst W&I langskomen in het kader van een rechtmatigheidsonderzoek. De bijstandsgerechtigde verschijnt op de afspraak en overhandigt de gegevens waarom de dienst W&I gevraagd had.

De medewerker van de dienst W&I vindt die gegevens echter onvoldoende, schort de bijstand op en maakt drie dagen later weer een afspraak om 11:00 uur in de ochtend. De bijstandsgerechtigde verschijnt opnieuw. Het is vrijdag, de bijstandsgerechtigde heeft last van hevige kiespijn en heeft daarom na het gesprek om 12:30 uur een afspraak bij de tandarts. Desondanks willen de medewerkers van de dienst W&I direct na afloop van het gesprek een huisbezoek afleggen. De tandarts zat weliswaar in de buurt van het kantoor van de dienst W&I waar het gesprek plaatsvond, maar voor het huisbezoek had de uitkeringsgerechtigde eerst weer naar de andere kant van de stad moeten gaan.  De bijstandsgerechtigde kan door de kiespijn op dat moment aan dat verzoek geen gehoor geven. Vervolgens trekt de dienst W&I de bijstand per die dag in, omdat het recht op bijstand niet is vast te stellen doordat de uitkeringsgerechtigde niet heeft meegewerkt aan het huisbezoek.

In bezwaar overlegt de bijstandsgerechtigde een declaratie van de tandarts en een betaalbewijs. Hierop staat te lezen dat er op die vrijdag een wortelkanaalbehandeling is verricht en dat de uitkeringsgerechtigde op diezelfde dag om 15:16 uur heeft betaald. Ook had te tandarts na afloop van de behandeling nog Ibuprofen voorgeschreven.

Intussen had de bijstandsgerechtigde ook een nieuwe aanvraag ingediend en tweeëneenhalve maand later is de bijstand hersteld, maar niet met terugwerkende kracht.

Desondanks verklaart de gemeente Rotterdam het bezwaar ongegrond. De gemeente vond dat er geen sprake was van een situatie waarin op die dag een huisbezoek niet mogelijk was en overweegt dat er geen afsprakenkaart is overgelegd waaruit blijkt dat de afspraak daadwerkelijk om 12:30 uur was en dat er bovendien pas om 15:16 uur is betaald.

De gemeente Rotterdam gaat daarmee wel erg kort door de bocht. Dat je op de laatste werkdag voor het weekend barst van de kiespijn maakt blijkbaar niet uit. Een huisbezoek gaat voor. Het gat in de kies van de klant in kwestie is intussen gedicht, maar het gat in de uitkering helaas nog niet.

Column geschreven door Mark Hüsen.

Mark Hüsen is advocaat bij het AdvokatenKollektief Rotterdam en beschrijft in zijn columns de verbijsterende verhalen welke hij meemaakt in zijn functie als sociaal advocaat.

Lees meer over het Rotterdamse beleid en hoe de medewerkers wordt geleerd om niet te helpen!

Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Facebook0Share on Tumblr0Share on Google+0Pin on Pinterest0Email this to someonePrint this page

4 Responses to Kiespijn of niet: Huisbezoek gaat voor

  • De afd afdeling bijstand van de Gemeente Rotterdam is toch werkelijk onmenselijk bezig, ik vind het een schande ! Zelfs met bewijzen van de tandarts durven ze te zeggen dat hij zich niet houd aan de afspraken ??? Waar zijn wij mee bezig, Rotjeknor ???

    • Helaas is dit probleem niet alleen in Rotterdam. Er begint een grote scheiding plaats te vinden tussen verschillende gemeenten. De ene wordt strenger en onmenselijker (zie ook een eerder artikel over het coachingsbeleid bij de gemeente) waarbij de andere gemeente gaat voor een menselijkere en meer persoonlijke behandeling.

  • Rotterdam begint aardig op Groot Brittanië te lijken, waar mensen uit de bijstand (wellfare) worden gegooid als ze in coma in het ziekenhuis liggen en dus niet komen opdraven voor verhoor! Dat Rotterdam eveneens aardig begint te lijken op het hoofdkwartier van een bruine en zwarte garde die nog geen eeuw geleden huishield in Europa, hoor je mij niet zeggen! Beelden uit die tijd staan me nog te levendig voor de geest en de zeven verschillen met hedendaagse varianten kan ik echt niet meer vinden.

    • Ik ben ook bekend met een zaak die ongeveer zo schrijnend in elkaar zat. De man in kwestie was de verzorger van zijn vrouw welke 24/u dag verzorging nodig had. Op een gegeven moment kwam zijn vrouw in het ziekenhuis, binnen enkele dagen lag de brief er al; of hij wel wilde beginnen met solliciteren, want hij voerde geen mantelzorger functies meer uit. Geloof mij dat hij wel iets anders aan zijn hoofd had. De gemeente hield voet bij stuk en hij heeft dus uiteindelijk die periode moeten solliciteren. Gelukkig is het toen goed gekomen met zijn vrouw en kon hij weer doorgaan met wat hij al jaren deed, haar verzorgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *